"The important thing is not to stop questioning."

Tanker om en feilslått narkotikapolitikk.

Mitt brev til politiske representanter.

Posted by L. den 17.05.12

Jeg ber om at ingen kopierer denne teksten som sin egen, men heller skriver sin egen klage og sender den inn. Sammen er vi sterke. Takk.🙂
Finn representanter fra ditt fylke her: http://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/ 

Kjære [——- ——- ——-]

Jeg ønsker å klage på situasjonen vi har i dag vedrørende narkotikalovgivningen, og å uttrykke min frustrasjon over dette. Som voksne mennesker i det som skal være et av verdens beste, mest rettferdige land – bør vi ha retten til å bestemme over vår egen kropp, og hvilke rusmidler vi vil bruke. Mange er redde for at dersom eksempelvis cannabis ville blitt legalisert, så hadde det vært lov for leger, kirurger, lærere og andre arbeidsfolk å komme ruset på jobb, – men dette er selvfølgelig ikke tilfelle. Dersom man kommer på jobb under påvirkning av et rusmiddel burde det få alvorlige konsekvenser. Når dette er sagt og presisert, så vil jeg også påpeke at det er forskjell på jobbtid og fritid, og at det folk gjør i sin fritid verken bør være naboens, politets eller politikernes sak å stikke nesen i, – med mindre det vedkommende gjør skader andre enn seg selv. Man skal ikke straffe folk for å skade seg selv. Hvis det er nødvendig kan man heller tilby hjelp.

Cannabis er et av verdens mest brukte rusmidler (ifølge The United Nations Office on Drugs and Crime «UNODC»), med hele 125-203 millioner brukere på verdensbasis. Dette er en stor gruppe mennesker, også i Norge, som undertrykkes og kriminaliseres for å velge et rusmiddel som etter forskningsdata er sunnere enn alkohol. Det at mange av disse bruker cannabis medisinsk og rapporterer både bedring av symptomer og sykdom men også livskvalitet, gjør ikke saken noe bedre. I dag er det sånn at man kan miste bilsertifikatet dersom man innrømmer bruk av cannabis, selv om man ikke kjører under påvirkning av rusmidlet. Denne praktiseringen er rett og slett latterlig, og det burde vi holde oss for god for i et demokratisk land. Skal vi virkelig straffe folk for å kjøre bil i edru tilstand?

Jeg vil at mine skattepenger skal gå til helsesystemet, eldreomsorgen og bedre veistandard, istedet for å kjeppjage fredelige mennesker som bruker cannabis i sitt eget hjem. Jeg vil at ressursene som i dag brukes mot voksne menneskers rusvalg heller skal brukes til fordel for å hjelpe ungdom til å holde seg rusfri. Forbudssiden og legaliseringstilhengere vil det samme, blant annet: Redusere skadevirkninger (på både privatperson og samfunn), hindre rekruttering til tungt narkotika, gjøre livet bedre for narkomane og redusere kriminalitet. Alt dette kan gjøres via en legalisering (fordi legalisering tillater regulering, noe vi ikke har i dag.) Kan vi ikke komme til et kompromiss? Jeg oppfordrer deg til tenke over fordelene ved en legalisering; regulering som feks. aldersgrense, egne monopoler for å få bort gatesalg, og å flytte de enorme pengesummene fra bakmenn og til staten, m.m.

Dette er en kontroversiell politisk problemstilling, men i mine øyne er det dette politikk handler om.

Med vennlig hilsen

[navnet mitt]

—————

Svar fra Trine Skei Grande, 30. mai 2012 – HER

Én kommentar to “Mitt brev til politiske representanter.”

  1. […] oktober 2008 « Mitt brev til politiske representanter. […]

Legg igjen en kommentar

 
