"The important thing is not to stop questioning."

Tanker om en feilslått narkotikapolitikk.

Bak fasaden

Posted by L. den 28.09.09

Quote:

Etter at ANT-undervisningen var over kom en dag klassestyreren i den ene 9-klassen og fortalte at politiet denne dagen var bedt inn i 3.- og 4. time for å snakke om rus og vold. Jeg hadde fri i de to timene og bestemte meg for å gå og høre på.

Det var fire år siden jeg sist hadde hørt dem. Den gangen hadde de med seg en som hadde slått ned en i amfetaminrus. Han snakket i veg om hvor skadelig hasjen var. (Dette er ofte politiets måte å gjøre det på. De tar med noen som har brukt mye amfetamin og alkohol, for å fortelle om hasj. Det som er gått galt for dem tillegges så hasjen.) «Korttidshukommelsen min er borte,» sa han og dro fram ei notisbok. «Dette er nå min hukommelse».

Dette siste stemte jo ikke med noe, hverken med hva forskningen var kommet fram til eller med mine egne erfaringer. På røykerommet etterpå sa jeg derfor til ham at jeg ikke kunne forstå det. «At korttidshukommelsen endres under rusen, det er jo noe som er en ønsket virkning, men at dette varer ved etterpå, det forstår jeg ikke.» Han fortalte da at det nok ikke var slik. Det var ingenting i veien med hans hukommelse. «Men politiet liker at jeg sier slike ting. Det gjør at jeg får lettere soning.»

Link

Nei, du sier ikke det? Glad jeg ikke har unger i skolen som skal ha undervisning og vranglære av politiet om rusmidler og dets effekter av ymse slag. Hvorfor er det ingen som gjør noe med dette tullet? Hva er greia, liksom? Det funker sikkert kjempefint å fortelle alt dette våset til barna.. ja, altså helt til de vokser opp og skjønner at alt bare var løgn og bullshit, og at autoriteter bare er fasader man ikke kan stole på.  Er det det de jobber for å oppnå? Er det slik de vil fremstå? Er det det «de store blå» egentlig vil?

Legg igjen en kommentar

 
