"The important thing is not to stop questioning."

Tanker om en feilslått narkotikapolitikk.

Grønne nyheter

Posted by L. den 12.11.08

Musikk beskytter hjertet ditt. Dette er den fineste nyheten jeg har hørt på lenge rett etter dette; Riksadvokaten vil ha cannabisdebatt. Det synes jeg er flott! Endelig skjer det noe, liksom. For alle som har satt seg inn i saken, og som ikke er konservativ inn til levra, bør jo skjønne at forbudet ikke funker lengre. Som linken sier, så har 48%, som er nesten halvparten, av unge menn i og rundt Oslo brukt stoffet før de fyller tredve. 48% er ganske mye, og samtlige er kriminelle pr. i dag. Politiet bruker ressurser på folk som sitter hjemme etter en lang arbeidsdag og fyrer opp pipa si i ro og mak foran tv’en, mens vår tidlige ungdom under myndighetsalderen ligger i en grøft å spyr, eller er i et gateslagsmål som følge av alkohol. En annen ting jeg satte veldig pris på i det jeg leste igjennom gårsdagens nyhetsoppslag og forumoppdateringer finner du på denne linken. Her sier nemlig rusforsker Willy Perdersen at “han har snudd fra motstand til tvil i legaliseringsspørsmålet”. Overskriften på sistnevnte link er jo foressten grunn nok til å feire i seg selv. Debatten ble etterspurt, og dermed ble den også satt i gang i går på NRK2, mellom Arild Knutsen og en representant fra Ungdom Mot Narkotika. Flott! Ser frem til flere debatter, og håper de blomstrer i nærmeste fremtid, dels fordi jeg har hørt noen rykter om at regjeringen i desember skal legge frem en plan for en ny narkotikalovgivning, og dels fordi det nå virkelig er på tide. I tillegg ser jeg frem til demonstrasjonen i regi av NORMAL og Foreningen for Human Narkotikapolitikk foran Stortinget, lørdag 15. november kl. 1300. Jeg er desverre litt for langt unna til å kunne møte opp på denne, men jeg ser likevel frem til en fyldig oppdatering, og om mulig video-dekking av appellene osv.

Jeg vil igjen minne om FHN. Meld dere inn, det er en god sak.

Legg igjen en kommentar

 
